Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
09/25/2017 - دوشنبه 3 مهر 1396
مترو


پروژه بلیت الکترونیک از بهمن ماه سال 1389 آغاز گردید . هدف اصلی این پروژه جمع آوری تراکنش های مربوط به کارت الکترونیک شهروندی و تسویه حساب مربوط به آنها و همچنین تهیه گزارشات مربوط به آن است. پس از تحلیل و شناخت اولیه ، نیازسنجی و بررسی تعهدات موجود بین سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و پیمانکاران (سها ، توسن ، فن آسا ، شرکت سرمایه گذار و بانک شهر) ، برپاسازی سرورها و پیاده سازی نرم افزار و تست نهایی سرانجام در تاریخ 1390/3/1 عملیاتی گردید .
سیستم حمل و نقل مترو تهران به عنوان اولین پذیرنده عملیاتی پروژه کارت بلیت از سال 1390 خدمت استفاده از این کارت‌ها را در اختیار مسافران قرار داد. در چند سال اخیر مترو تهران بر اساس طول مسافت به 6 ناحیه تقسیم شده است که کرایه سفر در هر ناحیه مبلغ خاص خود را داشته که مسافر می‌بایست کارت بلیت خود را در هنگام ورود و خروج از ایستگاه بر روی دستگاه کارت‌خوان زده تا مبلغ مورد نظر بر حسب ناحیه مسافتی محاسبه و از کارت کسر گردد .
در صورتیکه مسافر در هنگام خروج کارت خود را بر روی دستگاه کارتخوان نزده و از ایستگاه خارج شود ، بیشترین مبلغ مصوب در سال جاری از کارت وی کسر خواهد شد. انواع کارت‌های بلیت الکترونیک در این پذیرنده قابل استفاده می‌باشد. شرایط تهیه و هزینه برای یک زیر مجموعه خاص از کارت‌های مختلف به صورت جدول زیر می باشد:


ردیف نوع کارت بلیت قیمت(ریال) هزینه صدور (ریال) سقف مجاز استفاده (ریال) مدارک مورد نیاز
1 کارت بلیت یکساله مترو 8،000،000 500،000 1،200،000 عکس پرسنلی - کارت ملی
2 کارت بلیت یکساله اتوبوس 8،000،000 500،000 1،200،000 عکس پرسنلی - کارت ملی
3 کارت بلیت یکساله دو منظوره 12،000،000  میدان نبوت 15،000،000 عکس پرسنلی - کارت ملی
4 کارت بلیت منزلت(یکساله دو منظوره ) 1،500،000 500،000 15،000،000 عکس پرسنلی - کارت ملی - کارت منزلت
5 کارت بلیت یاقشار خاص(شش ماهه) رایگان 500،000 نامحدود عکس پرسنلی - کارت ملی - کارت جانبازی 25 درصدبه بالا
صادره از بنیاد شهید یا کارت معلولیت دائم سازمان بهزیستی

منظور از سقف مجاز مصرف، حداکثر کرایه‌ای است که توسط این کارت ‌بلیت‌ها در طول یک سال می‌توان پرداخت کرد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرکت مترو و خدمات آن می‌توانند به سایت این پذیرنده به آدرس metro.tehran.ir مراجعه نمایند.

سابقه بحث و گفتگو درباره احداث قطار شهری در تهران 110 سال قبل باز می گردد. تاسیس تراموای شهری از جمله نکات پیش بینی شده در امتیاز نامه ای بود که بارون ژولیوس دو رویتر در عهد ناصرالدین شاه روی کاغذ آمد. در همین سال ها یک خط آهن روزمینی بین دروازه شهری ری (حضرت عبدالعظیم) و میدان باغ شاه، با نام معروف ماشین دودی، ساخته شد.
سال1350
آغاز مطالعات اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی شهر تهران و پیش بینی تغییرات آن برای سال 1370 توسط شرکت های سوفرتو و شرکت متروی فرانسه (RATP).
سال 1353
ارایه گزارش نهایی و انتخاب سامانه ای شامل یک شبکه خیابانی با یک کمربندی در پیرامون منطقه مرکزی و دو بزرگراه برای نواحی در حال ساخت شهری و یک شبکه مترو با 7 خط که به وسیله شبکه اتوبوس رانی و تاکسی رانی تکمیل می شد.
 سال 1354
تصویب قانون تاسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)
سال 1356
آغاز عملیات اجرایی
سال های 65-1359
توقف کامل طرح به دلیل جنگ تحمیلی
سال 1374
عقد قرارداد برای خرید تجهیزات ثابت و متحرک خطوط 1، 2 و 5
سال 1376
جانمایی معاونت بهره برداری در نمودار سازمانی شرکت متروی تهران
سال 1377
بهره برداری از خط 5، حد فاصل ایستگاه های تهران (صادقیه) و کرج
سال 1378
بهره برداری از نیمه غربی خط 2، حد فاصل ایستگاه های تهران (صادقیه) و امام خمینی (ره)
سال 1380
بهره برداری از خط 1 حد فاصل ایستگاه های علی آباد و شهید حقانی
سال 1381
- بهره برداری از خط 1، حد فاصل ایستگاه های علی آباد و حرم مطهر
- بهره برداری از پایانه و تعمیرگاه غرب
سال 1382
بهره برداری از خط 2، حد فاصل ایستگاه های امام خمینی (ره) و بهارستان
سال 1383
- بهره برداری از خط 5، حد فاصل ایستگاه های کرج و گلشهر
- بهره برداری از ایستگاه ایران خودرو (خط 5)
- بهره برداری از سامانه فروش و کنترل خودکار بلیت در ایستگاه های خطوط 1، 2 و 5
سال 1384
- بهره برداری از ایستگاه باقرشهر (خط 1)
- بهره برداری از خط 2، حد فاصل ایستگاه های بهارستان و دانشگاه علم و صنعت
- بهره برداری از ایستگاه چیتگر (خط 5)
- بهره برداری از پایانه جنوب (فتح آباد)
سال 1385
- بهره برداری از ایستگاه اتمسفر (خط 5)
- تاسیس شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه
- تاسیس نظام پیشنهادها در شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه
- صدور بلیت اقشار خاص برای سالمندان، جانبازان جنگ تحمیلی و معلولان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی
سال 1386
- بهره برداری از ایستگاه شاهد (خط 1)
- بهره برداری از ایستگاه اکباتان (خط 5)
- بهره برداری از پایانه شرق (دردشت)
- فراهم آمدن امکان استفاده از بلیت های اعتباری مترو در سامانه اتوبوس های تندرو(BRT)
سال 1387
- بهره برداری از توسعه شرقی خط 2، حد فاصل ایستگاه های دانشگاه علم و صنعت و تهرانپارس
- بهره برداری از خط 4، حد فاصل ایستگاه های میدان شهدا و فردوسی
- بهره برداری از ایستگاه گرمدره (خط 5)
- برگزاری نخستین دوره مسابقه عکاسی "مترو و مردم"
- راه اندازی سامانه پیام کوتاه (پیامک) شرکت بهره برداری متروی تهران با شماره 30004277
سال 1388
- بهره برداری از مسیر توسعه شمالی خط 1، حد فاصل ایستگاه های شهید حقانی و قیطریه
- بهره برداری از خط 4، حد فاصل ایستگاه های میدان شهدا و میدان انقلاب اسلامی
- راه اندازی سامانه اطلاع رسانی مسافران (PIS)
- برگزاری دومین دوره مسابقه عکاسی "مترو و مردم"
سال 1389
- بهره برداری از ایستگاه شهید صدر (توسعه شمالی خط 1)
- بهره برداری از توسعه شرقی خط 2، حد فاصل ایستگاه های تهرانپارس و فرهنگسرا
- بهره برداری از خط 4، حد فاصل ایستگاه های میدان شهدا و شهید کلاهدوز
- بهره برداری از ایستگاه محمد شهر (خط 5)
- بهره برداری از ایستگاه های ولی عصر (عج) و نبرد (خط 4)
- برگزاری سومین دوره مسابقه عکاسی "مترو و مردم"
- بهره برداری از نیمه غربی خط 4 و گشایش ایستگاه های توحید و میدان آزادی
سال 1390
- بهره برداری از ایستگاه های شیخ الرئیس و دکتر حبیب اله در خط (4)
- بهره برداری از ایستگاه کهریزک؛ جنوبی ترین ایستگاه در خط (1)
- بهره برداری از ایستگاه استاد معين در خط 4

شرایط جدید صدور کارت‌های مدت‌دار تهران اعلام شد

پیرو مصوبه شورای شهر، خدمات اینترنتی صدور کارت‌های یک ساله، منزلت و اقشار خاص به بهره‌برداری رسیده و متقاضیان می‌توانند به آدرس اینترنتی eticket.tehran.ir قسمت خدمات کارت مراجعه کنند.

شرایط دریافت کارت‌بلیت‌های یک‌ساله

طبق مصوبه شورای شهر، در سال 1393 سه نوع کارت بلیت مدت دار به شهروندان ارائه می‌شود.

•کارت‌بلیت یک ساله مخصوص استفاده در شبکه حمل و نقل اتوبوسرانی

•کارت‌بلیت یک ساله مخصوص استفاده در شبکه حمل و نقل مترو

•کارت‌بلیت یک ساله دو منظوره جهت استفاده در شبکه حمل و نقل مترو و اتوبوس

محرومیت دارندگان کارت دو منظوره از کارت یک منظوره

همچنین این کارت بلیت ها به نام شخص درخواست کننده صادر شده و برای هر شخص فقط یک نسخه از کارت‌بلیت یک ساله مترو و یک نسخه از کارت‌بلیت یک‌ساله اتوبوس صادر می‌شود، برای شخصی که کارت بلیت دو منظوره صادر شده باشد هیچ یک از کارت بلیت‌های تک منظوره صادر نخواهد شد.

برای شخصی که هر نوع از کارت‌بلیت‌های تک منظوره صادر شده باشد، کارت‌بلیت دو منظوره صادر نخواهد شد. کارت‌بلیت منزلت همان کارت‌بلیت دو منظوره است که با %90 تخفیف برای دارندگان کارت منزلت صادر می‌شود. همچنین هر یک از کارت‌بلیت‌های یک‌ساله دارای سقف مجاز مصرف می‌باشد که در جدول آمده است.

منظور از سقف مجاز مصرف، حداکثر کرایه‌ای است که توسط این کارت‌بلیت‌ها در طول یک سال می‌توان پرداخت کرد.